woensdag 29 augustus 2007

Taiwan Day 3, Taipei-Danshui






Dag 3 Taipei 24aug07

Mijn gids heeft vandaag wat besprekingen dus we spreken af elkaar te bellen(Mon Han heeft een telefoon kaart geregeld) over wat te doen al ie klaar is.
Vandaag staat een trip naar Dansui op het program. De plek waarbij de Danshui rivier de zee in stroomt. Een redelijk toeristisch stukje avn Taipei Daar ik alleen ben komt nu de Lonely planet gids goed van pas. Op de weg naar Danshui lees ik me alvast in met behulp van de Lonely Planet, er de trip duurt best lang , al met al bijna 1 uur, dus ik kom aardig op de hoogte aan. Ter plekke ff het uitzicht checken en dan op zoek naar het oude centrum en de Tempels. Via leuke kleine volle straatjes,waar de ochtend markt in volle gang is, zwerf ik wat rond. Plots het kleurijke Longshan Tempel en hierna Fyou Temple. Deze temple is gericht op de Matsu, godin van de zee. Via een stukje promenade kom ik heuvelop in een stukje minder toeristisch. Naar wat rondswervien besluit ik te eten in een schuur achtig iets, waar tafeltjes staan en volgens mij wat Studenten van lunch genieten. Ik bestel maar wat op de kookpotten te wijzen. Ik krijg een kommetje met een bruine rechthoekig ding erin en soep met 2 cm grote ronde witte ballen.
Ga zitten aan een tafeltje maar mijn dienblad mag ik blijkbaar niet meenemen daar die even later met een opgeheven wijsvinger weer wordt weggehaald, sorry. Het bruine ding is gevuld met doorzichtigge noodles en licht in een soort Miso soep, in begin een beetje lastig met de stokjes, maar wel lekker en zoals ik later hoorde van Mon Han een typisch iets wat je hier in Danshui eigenlijk gegeten moet hebben. Het witte is ook lekker en lijkt inderdaad een beetje op soepballetjes, daar ze gevuld zijn met vlees.
Rustig vervolg ik m’n weg en beland ik op het Alethia,Oxford University terrein, de 1e universiteit westerse stijl van Taiwan, opgericht door een Canadese priester Mackay. In een aantal gebouwen liggen kinderen op de grond te slapen, middagdutje? Verder zijn er mooie tuinen en old style universiteiten gebouwen. Er zijn weinig studenten, maar diegene die me zien moeten vooral lachen en roepen teacher, teaher. Als ik om het hoekje kijk waar het piano geluid op de muziek afdeling vandaan komt is er ook enig tumult en wordt ik met by, by, by, uitgezwaaid.

Tijd voor toerist johny: Fort San domingo.
De basis van dit fort ligt bij de nederlanders. In 1642 werd hier door de nederlanders een landings plaats voor de VOC gesticht. Veel van de nederlandse inbreng is hier terug te vinden. De nadruk ligt erg op de aanwezigheid van de nederlanders +/-360 jaar geleden. Grappig is dat als je de trap op komt je een nederlands zeemanslied hoort en even verder een bandje hoort waar iemand in het een nedrlands wat zeelui uitfoeterd. Buiten staan 2 enorme klompen en hebben ze geprobeerd een molen na te maken, wat voor velen een leuke fotoshoot moment is.
Een aantal pubermeisje zien giegelend aan hoe ik wat uitrust en als er een hello durft te zeggen is het helemaal lol. Ook een paar buper jongens vindt het stoer om zo nu en dan hello hello te zeggen. Later bij het weggaan is by by ook leuk naturlijkJ.

Er is nog een Fort maar daar die wat verder weg is en het al later wordt, langzaamaan toch maar terug langs het water.
Op de promenade kun je kaarjes kopen voor een bootrip, maar hoe te weten hoe lang het duurt en dat ik wel weer terug wil en niet naar de andre kant. Uiteindelijk lukt het volgens mij wel. Ik sta achter op een boot en die vaart met een rotgang ergens heen. We komen uiteindelijk in een soort haven/pier leggen ff stil en gaan weer, dacht ik maar we leggen aan. Dan maar langs de winkeltjes eetzaakjes hier en bevenlangs weer terug. Hopelijk gaat de boot wel (snel) weer terug. Moet vanavond ook weer in Taipei eten.

Met de metro weer terug, contact Mon-Han, besluiten ergens te gan eten vlak bij het hotel.Binnen dit keer, ze maken hier Hotpots volgens een orgineel recept dat de eigenaar oorspronkelijk uit Mongolie heeft gehaald, met veel succes. Er zijn met de Op een brander staat een grote soort wok met twee soorten soep met ±60 soorten kruiden. Hierin kan je even wat plakjes rundvlees, groente of ook koeie maag dompelen tot het gaar is en dan opeten, lekker maar zelfs de koeie maag is te
eten, al blijft het elastiek-achtig.
Het is wel goed, de zaak heeft dan ook verschillende prijzen gewonnen. Deze dag sluiten we af met massage, nu een vol body
massage, echter mijn schouder zit ook behoorlijk vast en ben ik voor
de rest ook behoorlijk gespannen.Na wat frog eggs, oftewel kikker eieren.kunnen we richting huis.


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Yo John,

Mooie verhalen ! Veel plezier en doe de groeten aan Mon-Han,

Gerben

Anoniem zei

Hoi John,

Leuk dat je zoveel ervaringen opdoet, zoals ik uit je verhalen opmaak is het echt een andere wereld. Ik vind het erg leuk om je verhalen te lezen, het is net of ik naast je sta. Veel plezier nog en doe de groeten aan Mon-Han,

Mariska

Anoniem zei

Hey John,

Eindelijk ff tijd om je blog te bekijken. Mijn computer thuis is namelijk gecrashed, dus nu maar ff een korte pauze tijdens het weekend werk en je blog ff lezen. Helaas kan ik nog niet je foto's bekijken op 'My Space', omdat DSM zo vriendelijk is om deze site te 'blocken'.
Mooie verhalen allemaal, zo te horen heb je het wel naar je zin. Geniet nog van je 2 weken vakantie en ik blijf je volgen! Doe de groeten aan Mon-Han!

Tot later!

Floris (de echte!!)