maandag 3 september 2007

Taiwan Day 4, 5

Taiwan-Day 04 Taipei-25-08-07

Maak m’n verhaaltjes vanaf nu wat korter denk ik daar ik ahcter begin te lopen. Het is nu dag 8 en begin nu aan het verhaaltje avn dag 4. over het algemeen heb ik gewoon geen tijd om ff rustig wat te schrijven en omdat sosm een website ineens in het chinees opent duurt het soms ook best lang.
Nu ik ff relaxed bij het zwembad zit maak ik maar even wat tijd.

Dag 4 dus; Vandaag weer met Mon Han op pad. Laaste dag voor het vertrek naar Tainan, dus we moeten nog wat toeristische dingen doen; Taipei 101, met vijhonderd nog wat meters hoog, ‘ ‘s werelds hoogste gebouw(tot 2009 daqn is die in Dubai af).
Van een afstand lijkt ie nog niet eens zo hoog, maar als je van boven naar beneden kijkt duizelt het me wel een beetje, Via de snelste (world guinuis book of records) lift ter werld roots je in 37 seconden omhoog. Das wat anders als de goederen lift in gebouw 4 (gevoels technisch doet deze er wel 37 min. over.). Beneden in het warenhuis gedeelte eten we fastfood op z’n taiwanees en koop ik een boek over budism om wat meer over deze gedachtengang te weten te komen.

Hierna besluiten we over de Jade en bloemen markt te gaan. Enorme markt onder een weg met gedeelte met planten en een gedeelte met sieraden en steentjes etc.
Koop op de jade markt een jade steen waarin een godin is uitgehakt. Haar naam ben ik vergeten, maar ze zou me moeten beschermen en zorgen voor vrede. Al heb ik met mon-han wel een goede protector, al kan ik misschien juist met hem wel wat protectie gebruikenJ.
Naast eten en thee drinken is er een andere favoriete bezigheid van de Taiwanesen, rondhangen/shoppen in grote warenhuizen. Ik koop dit keer traditioneel thee en een lange taiwanese jas(wel duur maar wel apart) wel lekker voor in Boston straks.
Samen met Elaine zoeken we een traditioneel T-setje uit zodat ik straks in Boston nog ff op z’n Taiwanees kan Thee drinken.

Gezamelijk gaan we naar King Join eten. Een chinese eethuis waar het eten wordt bereidt volgends recept dat het dichtst in de buurt komt van het keizerlijk eten, recepten vanuit het vroegere keizerverleden dus, bijzonder zegt men dus.

In het hotel ga ik maar vast pakken voor de trip naar Tainan, m’n koffers kan ik hier laten. En nadat ik nog ff wat fruit heb gehaald van de night market op bed.

Taiwan-Day 05-Taipei->Tainan

Zoals gezegt vandaag naar Tainan, naar Mon Han’s thuisbasis.
Via de high speed rail komen we in 1.5 uur 300 to 400 kilometer verder aan in Tainan. We worden opgepikt door mon-han’s moeder en afgezet bij z’n vadrers huis waar Mon-Han zelf nu ook woont.
Met de auto naar een traditioneel Tainans lunch gelegenheid, deze tent heeft ook wat awards gewonnen en ik zeg terecht,. Ben de naam ff kwijt en maar kort gezegt: het eten was weer anders als hiervoor en erg lekker.
Hierna rijden we naar de kust, om mon-Han’s huis in aanbouw te bekijken.
In een soort resort heeft ie een huisje met uitzsicht over de oceaan. Ze zijn binnenin nog volop bezig maar het valt goed te zien dat het mooi wordt. Met veel ruimte over de vele verdiepingen en zelfs een aparte T-roo m bovenin, hopelijk kan ik hier nog eens weer komem en in de guest room verblijven.

’s Avonds doen we maar weer e’s een voetmassage. Dit keer is het goed te doen, misshien durft de masseuse me niet te hard aan te pakken, ze zijn daar behoorlijk onder de indruk van m’n lengte, zo lang iemand heeft ze nog nooit gemasseerd.

Op een famille night maarket met vooral eten en spelletjes(kermis achtig) eet ik eende bleod en stinky tofu en nog weer wat oester. Na een traditioneel spelletje gaan we nofg maar ff naar een warenhuis.

Thuis nog ff wat wiskey proeven en slepen op het riante bed van Mon Han.

Geen opmerkingen: