woensdag 26 december 2007

The big Apple-New York

Donderdag 19dec07
He lekker vrij vandaag, helaas niet ff lekker veel slaap ingehaald. Wel mooi dat we twee twee persoons bedden hebben, maar wat een herrie maken m’n ouders. Tot laat in de nacht keihard radio 3 geluisterd af en toe opgestaan om verwonderd te kijken hoe het mogelijk is dat er zo’n lawaai gemaakt wordt. Nou ja, extra kopje koffie en op weg, helaas belt het verhuurbedrijf of we later weg kunnen. Mmm het sneeuwt en wil voor donker in New York zijn, de prijs zakt gestaag en we besluiten dat 1.5 uur wachten nog acceptable is. Nog wel ff tijd voor een kopje koffie dus.

Rond 12:00 kunnen we eindlijk op weg, het Marriot personeel zwaait ons vriendelijk uit en be/ verwonderend zich om de grapige hollanders die met de auto het avontuur New York tegemoetgaan.
Drie gidsen/commentatoren wijzen mij de weg, gelukkig stopt het met sneeuwen. New York blijkt vrij eenvoudig en logisch te zijn en de chaos vindt ik nogal meevallen. We komen dan ook zonder al te veel moeite rond 15:30 al bij het hotel aan. De Auto wordt geparkeerd en na ff relaxen en opfrissen kunnen gaan we de hoek om, 9th Avenue zit vol met eetgelegenheden. Het duurt even voordat we een keuze kunnen maken, wederom blijkt hoe meer keus hoe moeilijker het wordt. Uiteindelijk kunnen we voldaan richting Broadway en Times square. 5 minuten later staan we met de mond open te ons te verwonderen, wat een boel mensen en nog meer wat een allejezus grote reklame uitingen op de enorme gebouwen. allerlei kleuren en filmpjes schieten voorbij. Wordt aangehouden door een leuke New Yorkse of we even tijd hebben, eh nou ja. Ze speelt in een comedy club of we komen, wel lachen denk ik maar misschien later.Times square in de grote Apple, niet normaal man. Dit is Uu eS Ee ten top, wat een abnormaal overdreven en bedoening.Wel mooi om te zien hoor. We zijn duidelijk in (toeristisch)New York.
We kijken bij een idelisch schaatsbaantje ff verderop en gaan richting Rockerfeller plaza, alwaar de kerstboom staat. Hier ook weer veel mensen en een schaatsbaantje. De kerstboom lijkt niet een zo heel groot tussen de enorme gebouwen, maar hij valt haast niet te fotogreren. De boom zit tjokvol met gekleurde lichies, waardoor de 150000 witte lampjes alleen af en toe te zien zijn als een flikkering.
Neefie Mark en ik besluiten top of the Rock te gaan om New York van boven te bekijken. Na gescanned te zijn hebben we, vanaf de 70ste verdieping van het Rockefeller Center, een machtig mooi uitzicht over de verlichte stad en het Empire state building. Zeker een aanrader en mischien nog wel beter als the Empire state building!(http://www.topoftherocknyc.com/splash.aspx)
Hierna gaan we op zoek naar een geschikte pub, New York is namelijk de city dat Never sleeps, dus... Het wordt echter lopen lopen en nog eens lopen, m'n neef is zoals hij en ik nu ook maar al te goed weet 18 en dus geen 21. Onderweg fluisterd een neger of ik van mooie vrouwen hou, in deze bar zitten er veel zegt ie, twijfel even neefie is 18 en euh, dan moet ik hard lachen, De neger zegt dat het serieus is en vertelt me hoe mooi het is, hhaha , maar ook dat je voor een of twee uur verder naar boven kan, een hoeretent dus, vandaar dat stiekeme gefluister. Rare amerikanen, mischien wel spannend maar toch maar verder lopen en uiteindelijk drinken we illegaal een biertje en gaan vermoeid naar het hotel,pfff, New York, New York.

Vrijdag 20dec07
Weer vroeg op en ontbijten bij de Morning St*r op de hoek. Een enorm gezellig ontbijt cafe, met lekkere turkey bacon eggs, goed bediening, leuk uitzicht over 57ste str./ 9Av. en ook veel heel veel koffie, haha vandaar "NY the city that never sleeps". Stuiter door richting Times square voor een bus tour. Bij de grootste warenhuis van de wereld, Macy's , stappen we uit. Eerst ff kijken bij het Madison square Garden, de wereld beroemde sport/muziek temple. In Macy's verkennen we de 11 verdiepingen winkel. op de 8st een lange rij voor Santa land, zwaaien door het raam naar Santa Claus en gaan voor een Muffin en carrot cake bij Aunt Marie, wel weer mooi geweest, pikken mark op die op merk-koopjes jacht was op de heren afdeling en verlaten Macy's onder Shrek. Bij het Empire state building laten we ons omlullen om naar boven te gaan en een helikoptervieuw show te doen, zo vermijden we de lange wachtijd waar ik absoluut geen zin in heb. Eerst dus de helikopter ride dus, zo maken we al kennis met NY vanuit de lucht. Daarna naar boven, shit tcoh weer wachten en in de lift op de 80ste verdieping weer een enorme rij, maar na 5 minuten krijgen we een aanbod om de laaste 6 verdiepingen te gaan lopen. Wel hoog en leuk, maar de top of the Rock is wel net zo leuk en niet zo druk. Beetje vermoeid verder met de tour door Manhatten, langs ground zero, Soho, China Town en net voorbij het begin van Central park stappen we uit. Kijken bij het beroemde Carnegie Hall, later mischien terug zijn nu al laat en moeten eten. Door de open dubbeldekker zijn we verkleumd en warmen we ons ff op in het hotel en gaan weer op zoek naar een pub, we belanden met de taxi, in NY's club area. Limo's rijden af en aan maar hier zullen we never nooit niet ergens naar binnen kunnen glippen. Weer een taxi naar blaxton street, geloof ik, hier veel pubs en hier lukt het wel om naar meerdere pogingen bij een irsche pub, of the wagon(http://www.nycbestbar.com/off/), binnen te sneeken en m'n credit card wat verder te belasten.

Zaterdag 22dec07, NY-dag 3

Na een ontbijt in de de Morning * gaan we weer bustouren, allereerst de route door Harlem. Het is koud maar bovenop de bus is het zicht het mooist, goed inpakken dus maar. M'n ouders zijn hier goed in en doen naar 10 minuten niet onder voor de vele zwervers:-); als ze bij een winkelcentrum gaan liggen verzamelen ze vast bulten geld, maar ja, ze blijven bij ons op de bus.

We hebben een enthousiaste gids, de Harlem tour gaat langs central park, de grootste kerk van de werld(of zo) St John Cathedral Church. John's kerk heeft een heel lang verhaal mooi verhaal die je beter zelf kunt checken, wij rijden weer verder door het enerverende Harlem. Op de museum mile stappen we uit bij het Guggenheim museum voor het stukje cultureel verantwooord vermaak. M'n neef schrikt zich de tering en verdwijnt snel weer richting het grote vermaak. Het Guggenheim museum is mooi en herbergt een verscheidenheidt aan schildrijen, van Van Gogh tot Picasso en er is een foto expositie aan de gang . Kadinsky is onze favoriet (compositie No 8) Het museum is gelukkig niet te groot en de bezichting is goed te doen zonder dat je na een tijd helemaal "vol" het museum verlaat, een aanrader. http://www.guggenheim.org/new_york_index.shtml. Er zij hier vele goede musea, maar we vervolgen onze weg, ff kijken in het park en vervolgens onze weg over het dure 5th avenue, de huur hier $1350 per square feet(zo'n 4400 Euro/m2)avenue.We stappen over op de downtownloop richting de Brookline tour. Brookline in het donker moet heel mooi zijn.
Echter het is tering druk in de stad, de brede straaten herbergen mensenmasssa's , Marcy's blijft de komende 3 dagen open mensen gaan niet meer weg lijkt het. Bij Soho horen we dst de brookline tour niet meer gaat, Grrr, voor niet zo lang in deze saaie dowtownloop gezeten. Ben nu wel fluaw van de bus en we stappen uit. Kijken rond en bedenken dat we vsat sneller terug kunnen met de metro.De kaartjesautomaat doet moeilijk en de Metromevrouw wijst ons dat we toch aan de verkeerde kant zitten en aan de overkant van de straat een betere automaat is. Naar boven de straat over en naar beneden, kaartjes regelen. Dan, staat het metrovrouwtje weer achter ons, we zijn op hetzelfde platform, we moeten de drukke straat over naar de andere richting uptown, ahah. M'n moeder zag dit van een afstand aan en ligt dubbel, snel maar naar boven.
Hehhe eindelijk op weg in het beroemde NY Metro sytem, we worden getrakteerd op een muziek van een koor zwarte negers, die probeert een smile op de gezichten te zingen, bikj ons lukt het, zeker een dollar waard, we zijn er al.
Ff relaxen, eten en naar de pub, vaste traditie en onze laatste avond in NY city.Voor de pub nog ff een bakkie leut in, ja, starbucks natuurlijk. Een aanwezige zwerver is danig onder de indruk van mij, maar staart een tijdje omhoog en maakt wat opmerkingen. Als wij gaan zitten is deze bekende van het personeel rustig maar na tijdje wordt ie opstandig en hebben wij wat om te kijken:-). Naast ons zitten drie moi meiden en later een jongen, die ff later balend alleen zit en zich bij mij beklaagd waarom hij door drie vrouwen gediched is, enz . Lachen hoor zo'n,bakkie doen in de starbuck , vooral m'n neef vermaakt zich kostelijk met al die weirdo 's in de stad.
Zondag 23December07
Na ontbijt in onze breakfaststamcafe. Checken we uit en verlaten we NY. We hebben denk ik een goede indruk gekregen hoe NY is. Druk, maar met de grid indeling toch verrassend overzichtelijk. Bepaalde mensen krijgen de zenuwen of zo, of NY was ff te veel, we moeten zeker 20 keer stoppen voor een pies pauze. De terug weg duurt naar mijn gevoel dan ook veel langer, zeker als ik de bezineslang uit de auto trek als ie nog loopt en van broek moet verwisselen.

Vermoeid komen we weer in boston aan, begeleidt m'n neefie naar Logan airport.
Zo allemaal weer een ervaring rijker...

Twee blokken om de hoek licht de langste straat van de wereld: Broadway

Ff nog wat meer feitjes waar de NY-ers trots op zijn , er zijn hier

• 32000 restaurants

• 368 Star Bucks restaurants(in Manhatten)

• 8000 brandweerlieden

• 150000 police men

• 15000 taxi (en als ze 150.000 zeggen geloof ik het ook, er zijn er heeel veel).