donderdag 6 september 2007

03SEP07,Australie,Sydney-day02

Zonder ontbijt de bus in naar het centrum, geef die chauffeur het geld en loop door, “hey Mate” roept de chauffeur, krijg nog geld terugJ. In Sydney, st george Street wordt er op de ramen geklopt, uitstappen ivm APEC gaan we niet verder.
De Acian Pacific Economic Conference begint me nu al te irriteren het duurt hellaas nog tot 10september, onhandig, kan bv niet in het opara house..

Zo nu eerst op zoek naar ontbijt en, oh ja , eerst op zoek naar een ATM voor geld.
Heb een big breakfast in een druk onbijt cafe, wel ff wat anders dan de afgelopen twee week. Veel vet met eieren en spek. Ook moet ik enorm wennen a/h accent waarmee men spreekt, goed luisteren, maar het is makkelijker als chineesJ.

Loop watr rond in the Rock en Circular Squere, met een catamaran door de haven geniet ik van het gewldigge uitzicht op de Harbour Bridge en natuurlijk the Opara House de stadsgezichten vanaf het water zijn velen malen mooier dan vanaf het land.
Na wat rondslenteren wordt ik overgehalad om te gaan Whale watchen, oftewel wlavissen bekijken op zee. Na een half uur varen zien we de 1e walvissen voor ons op een 150 meter vanuti het water springen. Omringd door walvissen, die wel zo’n 18 neter groot zijn en een staart hebben van +2m. Liggen we een paar uur stil.Heel goed kun je ze af en toe aan zien komen even omhoog gluren en hierbij m’n camera natproesten. Even denk ik dat ik ze kan aanraken. Vlak voordat ze onder de boot duiken. Indrukwekkend hoor!!!(foto’s krijg ik helaas niet van m’n camera, maar een heel aantal zouden op http://www.whalewatchsydney.com/ komen te staan.)
Na een paar uur moeten we weer terug, helaas.
Terug loop ik nog door de botanical gardens, met vele boomsoorten en planten en met enorme vleermuizen(d=1.5) .

Dan weer met de bus terug, hopend dat ik nog weet waar het is, de busschuafeur verontschuldigd zich dat hij het ook niet weet. Hij moet zelfs onderweg stoppen en vraagt na 5 min de enigge ‘Mate’ die nog in de bus zit waar ie er ergens af moet, hmmm.
Uiteindelijk kom ik er wel en neem afscheidt van de chuaffeur en wens hem succes.
Bij Gijs nog wat salade met BBQ en ook hier Whiskey.

04SEP07,Australie,Sydney-day03

Ontbijten in China town, even afkicken van Taiwan. Via de omgeving van Darling Harnour op naar het Sydney aquarium. Hierin allerlei zeedieren die in heel Australie voorkomen, hele kleurigge, grote, kleine en schaal dieren. Best moo, zeker de twee gedeelten waar de dieren over je heen zwemmen in het (afgebakende zee water).

Struin de rest v/d dag door het stads hart, door de vele warenhuizen, waaronder het mooie Elizabeth queen house.

Ga redelijk op tijd terug om te genieten van het eten daat door Ying Qunqao bereidt is: Kangero. Leuk maar ook lekker!!!Na het eten laten we de honderden grote parkietachtigen schrikken die in de palmen zitten te slapen, met als resltaat een hels kabaal.
Omdat het weer vandaag en morgen wat tegenvalt (met 13-20ºC) besluiten we niet naar de Blue Mountains(genoemd naar de blauwe mist van de eucaliptesvbomen) te gaan maar naar het noorden. Langs de kust langs Newcastle richting Brisbane waar het gelukkieg weer wat meer tropisch is.
Snel wat overpakken en pitten.

05SEP07,Australie,day04

Vandaag weer een eindje reizen, eerst nog wat uitprinten voor de ANWB verzekering.
Via de Pacific Highway(1) richting het noorden, gijs z’n richtings gevoel en rijgedrag af en toe aanvullend, belanden we in Bulahdelah. Een dorpje met een ijzerwinkel en wat eetgelegenheden en een hotol/pub. Hoewel het pas 12:00 is staan ze hier, in hun pauze,volop bier naar binnen te werken(op een doordeweekse dag). Gaan hier maar wat lunchen, maar zonder bier. Als we rond eenen weggaan staan de wegwerkers en de locals nog a/h bier. Hmmm ik hou wel van een biertje op z’n tijd, gezellig, maar hoop toch niet dat ik dit ooit bij DSM ga doen tussen de middag. Door voornamelijk bos en over in de bergen uitgekapte wegen komen we aan in Coffs Harbour. Ik hoor de zee als we gaan eten, helaas wordt het redelijk koud. Via een pub en de locale danceclub berijken we uitgeput ons motel (http://www.oceanpalmsmotel.com.aus/).
Australie-day 05-Coffs Harbour->Armidale 06sep07

Maak een ruim ontbijt klaar met veel fruit, ben neit helemaal fit, vergleken met Taiwan is het temperatuursverschil te groot. Vnadaag regent het jammmergenoeg en hoewel we voor tweenachten geboekt hebben besluiten we meer de binnenlanden in te gaan,via Waterfall road, richting Armidale. Via prachtigge bergwegen met watervalletjes komen we in Doringo National park Rainforest. Een heus regenwoud! Echter bij aankomst is het letterlijk een regen-woud, pfoei. Het uitzicht op het uitzichtpunt is door de regen/mist miniem. Na een koffie wordt het ietsje beter maar met een paraplu,tja, gaan we toch maar een tochtje maken. Door het gevarieerd woud langs een waterval en het wordt ook droog met mooie mistigge/dampigge scene’s tussen de soms 100m hoge tropische bomen en planten, die je trouwens niet moet aanraken. Sommige planten hebben haartjes die bij aanraking zenuwgif(zuur) afgeven wat zeer pijnlijk moet zijn, uitkijken dus.
Onder tak door kruipent haal ik mijn oor open aan een sliert met allemaal weerhaakjes, maar wel indrukwekkend zo’n woud.

Via Ebor met als bezienswwardigheid rijden we verder.
In een dorpje met 10 huizen drinken we koffie naast een postkantoor. Stuur nog wat op voor het thuisfront. Bill ,de bejaarde postbeambte, vindt dit alleraardigst. Vrolijk likt die aan de postzegels en airmailzegels, alle tijd.

Het wordt nu koud, de douche in Armidale is dan ook heerlijk.Dit dorpje met toch gauw 21000 inwoners is ’s avonds best uitgestorven met moeite vinden we een leuk indias restaurant die om dit tijdstip, naast de pubs nog wel open is.
’s Avonds besluiten we richting Queensland te gaan om zterdag in Brisbane uit te komen
Via het internet boeken we een hotel voor Gijs, als ik later ook een kamer wil boeken blijkt ineens bezet te zijn. Tot een uur ben ik nog en beetje aan het surfen en vindt uiteindelijk een hotel in de buurt van Gijs z’n motel. Wel makkelijk hoef ik niet helemaal door Brisbane met m’n spullen, ook wel e’s lekker hotel met onbijt en dan zonder gijs z’n ideen:-).

Anoniem zei

Hoi John ,gelukt hoor ,allesgelezen en helemaal weer bij.
Vandaag weer een fles ontvangen met post nr60.
Bedankt.Dit was de laatste??