dinsdag 4 september 2007

Taiwan - Day 8-End


Taiwan-day8-Kenting-31aug07.

Ontbijten en dan op naar het strand. Verken het strand en kijk hoe ver ik kan komen en loop wat langs de kustlijn. De zee is direct vrij diep en de golven vrij krachtig, in de zee een mengeling van zandt met heel fijn steengruis op deze plek tenmiste inhet kniehoge water let ik ff niet op en wordt op en een plotseling verijzende hoge golf kwakt me de branding in met als resultaat een zwembreok vol met grind/zand. Snel maar de zee een stuk in en de broek ff uitspoelen.Het zijn hier allemaal soort baaieen afgebakent met rotsformaties, na een uur kan ik niet verder., terug dus maar. Om bij te komen ga ik bij terugkomst aan ons zwembad zitten en typ maar e’s wat weer voor m’n blog, ben wat achterop geraakt Dar ik niet teveel tijd heb gehad. Echter als ik m’n blog probeer te openen is ie plots weer in het chinees, waar ik ook klik ik vindt nu niet hoe ik naar engels kan switchen, helaas, ik kom er nu helemaal niet meer in zelfs. Dan maar in word en knippen en plakken in hyves/my space of later toch weer in m’n blog.
Straks misschien scooter huren, maar eerst wat rusten, slaap slecht en ben wat moe.
Af en toe ff zwemmen en ik spreek af met een Amerikaan, die al drie jaar in Taipei, woont/werkt om straks te gaan luchen.
Na het lucnhen ga huren we (de Amerikaan kan een beetje Chinees, dus kan fungeren als tolk) een Motor scooter en richting de watervallen in de bergen, hopelijk kunnen we na wat bergklimmen deze bereiken, maar weet niet zeker of de weg al hersteld is van de regen die met de tyfoon naar beneden kwam en wat aardverschuiving heeft veroorzaakt
Langs Kenting National Park en mooie slinger weggetjes met fantastische vergezichten (o.a. uitkijkpunt Monkey Vieuw) en strandjes. Gaan we de bergen in, maar de bergen worden donker en het lijkt te gan regenen, dus maar snel weer terug naar de kust, kijken bij het surfen, misschein moeten we dat morgen ook e’s proberen?
Op de terugweg een mooie zonsondergang, maar de bomen versperren het uitzicht, toch maar een stukje terug heuvelopwaarts, daar zie ik nog net een half stukje zon in minder dan 5 minuten de zee in zakken. ’s Avonds wat eten en en drinken nog wat in een eetgelegenheid waar Jonathan gisteren is geweest, de eigenaresse(Ruby) en ook een serveerster(Emily) kan wel wat engels wel zo leuk/gemakkelijk, het altijd met handen en voeten praten is op het laatst ook vermoeiend.






Taiwan day 09,Kentin 31aug07.

Wat te doen vandaag een nog wat scooter rijden en dan naar Taipei of blijf ik hier en morgenvroeg terug. Probeer mon Han te bellen, dit lukt echter niet.
Morgen is het helaas al m’n laatste dag in TaiwanL, maar gelukkig hoorde ik van Gijs dat de winter in Australie ten einde loopt en het daar ook lekker heet kan worden, gelukkig maar, ben er nu aan gewend, lekker hoor nog ff twee weekjes opwarmen voordat ik Boston begin.
Na relaxed ontbijt wat scooterrijden met af en toe een duik in het water op een van de strandjes. We lunchen met een Taiwanese uit de USA en bezoek met haar het vuurtorentje en het park wat erbij hoort. Dan weer even naar het strand, waar uieindelijk toch maar een jetski huur. In het Chinees probeert de instructeur duidelijk te maken hoe en wat, maar het is mij wel duidelijk. Groen is start en hendel is gas, meer hoef ik niet te weten toch? De instructeur gaat een stukje mee om te kijken hoe het gaat en al snel stuitert ie er luid schreeuwen bijna af, rustiger aan!
Even later laat ik hem achter op een bananen boot op de zee, waar ik hem later weer mag oppikken. Gas vol open en gaan met de euh, nee niet met de banaan. Maar wel zo hard stutiter ik over het water, al snel ben ik een behoorlijk eind verder bij een volgend strandje, voor een kerncentrale langs, om een rots formatie heen weer terug. Race nog even tegen een andere Jet-skier en ga dan wat bochtjes e.d proberen, van het kontinu op top speed varen krijg je last van je onderarmen, daar je bijna de gehele tijd aan je armen hangt. Bochtjes is ook heel leuk je kunt cirkels maken van 360º waarbij de hellingshoek minimaal 45º is en je water begint op te scheppen. Na wat spelen kom ik wat dichterbij en staat de instructeur te zwaaien, komen. Ik pik hem op en we moeten nog een andere jetskier onderscheppen die al terug had moeten zijn. Een klere-eind verder kunnen we zijn aandacht trekken en gaan we genietend van de zondsondergang relaxed weer terug.
Op de terugweg gan we nog een klein stukje de heuvels in om van de uitzichten te genieten in de schemer. In het donker lopen we terug vanuit een uitkijkpunt en brengen rustig afdalend weer thuis. Veel lol gehad van de motorscooter hier, zonder kom je nergens niet te hard door in de haarspeldbochten met je scooter anders raak je de grond (weinig grondspeling). Schakelen hoeft met deze motor-scooters niet wat in het begin wel wennen was, elke keer wou ik terug/op schakelenJ.
Nog ff dineren en wat rondsjokken, Jonathan gaat vroeg op bed. Rubi staat met Emily (mooie vogel in het chineesJ)buiten praten nog wat en ze nodigen met uit voor een laaste borrel. Wou vroeg op bed omdat ik morgen vroeg de (express?)bus wil pakken, maar zo wordt het toch nog laat, wel gezellig!

Taiwan, day 10, afluiting 01sep07

Morgen vanaf Taipei vliegen naar Taipei, dus er maar vroeg uit om naar de andere kant v/h eiland te reizen.
Om ±7 uur zit aan m’n laatste Taiwanees ontbijt, om daarna daarna uit te checken en te kijken of ik nu wel de express bus vanuit Kenting kan vinden. Vlak voor het hotel is een bushalte en daar komt regelmatig eeen bus langs is mij gezegt. Ja een bus heveig zwaaiend maan ik hem tot stoppen, in de bus komen de buscauffeur en ik erchter dat ik in de verkeerde bus zit denk ik. Eruit maar weer en wachten op bus 88. Om ½ 9 zit ik een enorm snel rijdende bus links rechts om het verkeer heen stuiterend, dit is vast en zeker de express naar Kaoshiung. Om ± 11:40 stap ik uit de bus een meisje wil me wat duidelijk maken en schrijft busstation op haar hand. Ja, weet wel wwaar dat is ben ik heen ook langsgekomen dus, loop maar mee naar verderop. Bij het busstation duurt het even voor dat ik begrijp dat ze met engels steekwoorden op haar hand te schrijven me wil helpen. Inmiddels bemoeien er zich wel 5 mensen er al mee terwijl ik gewoon naar het treinsattion wil, echter gelooft het meijse nog niet echt dat het goed komt met mij en wil een busticket naar Taipei regelen. Best een leuk meisje maar uiteindelijk komen we er met z’n 5-en wel uit en mag ik verder, met een briefje voor de man/vrouw achter het loket. Binnen een no-time ben ik in Taian en wordt ik opgepikt door Mon-han en z’n moeder. Ze nemen me mee lucnhen bij de jappanner bij hun om de hoek, z’n vader komt lopen en die betaalt uiteindelijk, hartelijk dank ik de Wu’s voor hun gastvrijheid en worden Mon Han en ik afgezet bij de high speed rail.
In Taipei check ik in bij mijn hotel en ga ik Mon Han en Elaine nog een keer lunchen,toepasselijk in een Theehuis. Thee is daar veel beter, beter/uitgebalnceerde van smaak en is daarnet als wijn en whiskey proeven hier. Temperatuur van het thee water is bijvoorbeeld heel belangrijk een goede thee is niet zo maar te maken, maar het resultaat is er wel naar. Als je er even de tijd van maakt is er wel degelijk verschil zeker als je er aantal naast mekaar zet, net als bij wiskey ervaar ik de “smaaksensaties” als prettig. Dat doet me erraaan denken moet straks nog wel een Taiwanese Whisky kopen. Met de Whisky in de hand spreek ik met de receptie af dat ze me om 03:15 wekken(pfff) en er een taxi klaarstaat. Neem uitgebreidt afscheid van Mon Han en z’n leuke vriendin ,Elaine, bedankt, was top!!! (iedereen nog de groet’n van Mon Han: doeiiii).

Taiwan-mijn indruk


Krijg hier al veel de vraag hoe ik Taiwan vindt/vond. Zoals je misschien al wel duidelijk was, vondt ik Taiwan super. Het is moeilijk een goed oordeel te geven naart 1 ½ de toerist te hebben uitgehangen, maar zeker als je openstaat voor wat ze in Musselkanaal vast maar roare/vreemde rommelpot zullen vinden. Er is hier veel historie en traditie van duizende jaren oud. Omdat er culturen vanuit heel China aanwezig zijn is het ook nog gevarieerd.

Belangrijkste lijkt hier het eten en (thee) drinken. Dit kan altijd en overal en op veel verschillende mannieren. De kwaliteit hiervan is behoorlijk goed, uitgebalanceerd en gevarieerd. Zeker wanneer er tijd is wordt er in een vaste vriendenkring veel lekker gegeten en gerelaxed met thee, of men gaat naar een van de warenhuizen.
Zeker in de steden is er overal een eten en drinken in de buurt, je hebt hier dan ook niet echt een stadshart zoals in de meeste europese steden, maar overal zit wat. Op een zaterdagovond in de K-market ziet het bij een uitverkoop zwart van de mensen, zoveel mensen zie bij de bijenkorf niet ongelofelijk .

Wel is het als buitenstaander moeilijk integreren denk ik, veel dingen gebeurt in de eigen vriendenkring(met mekaar theedrinken). Daarbij helpt ook de taalbariere niet. Veel Taiwanezen zijn de engelse taal nog niet machtig en dat chinees is toch lastig.

Wel zijn de mensen voor mij als toerist zeker aardig en erg berijdwillig te helpen. In het zuiden (Tainan) vondt ik de mensen wat gemoedelijker. Maar overal waar ik kwam was men onder de indruk van de hollander en enorm indrukwekend was natuurlijk mijn lengte.
Jammer was dat ik de binnenlanden door de Tyfoon niet kon bezoeken, maar er moet nog wat overblijven voor een anderre keer. Lijkt me leuk om nog een keer te komen om dan iets minder toeristich, en dan bijvoorbeeld niet alle 1800 tempels (of meer ) te zien.

Met dank aan

Mon Han en de zijnen.

P.S.

Bovenstaande indruk is geschreven in het vliegtuig met drie uurtjes slaap en daarna in het vliegtuig, vooral de indruk van Taiwan algemeen kan nog wel een klein beetje anders zijn maar wou het afronden ivm bezoek aan Australie

Geen opmerkingen: